I et villakvarter på Frederiksberg ligger denne særlige Herskabsvilla

Her har indretningsdesignere Cristina Vising renoveret et gammelt, faldefærdigt hus og resultatet er spetakulært.

På Frederiksberg i Fuglebakkekvarteret ligger der en smuk herskabsvilla, der virkelig skiller sig ud. Indretningsdesigner Cristina Vising har ikke kun renoveret det gamle faldefærdige hus, men har formået at skabe et helt fantastisk hjem med unikke detaljer, åbne indbydende rum og en fuldstændig betagende hall. Kig med indenfor og se det imponerende resultat. 

Det er svært at forestille sig, at huset med den meget smukke hall, det store indbydende snedkerkøkken og dejlige lyse lyse rum for under to år siden var et slidt medtaget hus inddelt i små mørke cigarkasser. Men Indretningsdesigner Cristina Vising var ikke i tvivl om, at huset havde det der skulle til trods skimmelsvamp og medtagede rum. Hun og manden Mikhael Melander havde allerede budt på et andet hus i Søllerød. Men da Frederiksbergvillaen kom til salg, måtte de ringe til ejendomsmægleren og sige, at de havde forelsket sig i et andet hus. – Allerede da vi parkerede udenfor huset første gang, vidste jeg, at vi bare MÅTTE have det. Og da jeg trådte ind ad døren, blev jeg mødt af en helt fantastisk karma. Jeg følte stor trang til at redde det her hus. Det var så misvedligeholdt, og jeg syntes, at det skulle have lov til at trække vejret og have masser af lys og luft, fortæller Cristina. Og det blev der i den grad udlevet ved at lave helt om på planløsningen. Parret tog direkte på sommerferie efter huskøbet, og her tegnede Cristina det nye hus ved poolkanten ved hjælp af en tændstik som målestok. Fire mindre rum blev slået sammen til et stort køkkenalrum, det gamle trappeløb til tjenestefolk blev benyttet til et gæstetoilet i stueetagen, og overalt blev der flyttet døre og vægge. For at skabe et stort åbent indgangsparti, blev der ligeledes fjernet et stykke af første sal, samt konstrueret og flyttet en ny trappe – Jeg behøvede ikke lang tid til at finde ud af, hvordan huset skulle formes, for jeg kunne se det hele for mig. Jeg har taget udgangspunkt i at indrette åbent med gode reelle rum, for jeg kan ikke lide døde vinkler i et hus. Alle hjørner skal bruges, og man skal føle at man er sammen, selvom huset er stort, forklarer Cristina. Udover mere åbenhed og funktionalitet var det vigtigt for hende at give villaen fra 1900-tallet et gevaldigt æstetisk løft. Al den gamle stuk var så medtaget, at det ikke kun reddes, og hun indgik derfor et samarbejde med sin bekendte Peter Møller, der er stukkatør. Sammen skabte de en ny og helt unik stuk til hvert et rum, for ikke at tale om et imponerende stukarbejde i den store hall. – Planen var først at lave høje paneler, men det endte med, at jeg gik fuldstændig psykopat stuk amok, ler Cristina. – Men fordi rummet er så stort, gav det bare pludselig god mening at sætte stuk overalt. Det er et rum, der er svært at indrette med kunst, og stukken fungerer derfor som et kæmpe kunstværk, fortsætter hun. Cristina har også selv designet trappen i den store hall. Alt ned til mindste detalje har hun tegnet og sendt til Polen, hvor trappen er bygget. Inspirationen fandt Cristina efter utallige ture til slotte og herregårde.  – Jeg elsker processen i at få en ide, skabe det på papir og se det udforme sig i virkeligheden. Jeg er typen, der konstant får nye ideer, og bare MÅ have ført det ud i livet. Lige nu er jeg sammen med min stukkatør ved at skabe en serie af nogle sjove figurer. Hvordan jeg fik ideen til en ”kaningris”, ved jeg simpelthen ikke, ler Cristina. Hun kan godt lide at skeje ud med kunst, lamper og installationskunst for at give hjemmet mere personlighed. Men hun har dog tvunget sig selv til at vælge mere klassiske og neutrale møbler, så der er en enkel rolig base til alle udskejelserne. Cristina har nemlig også en svaghed for iøjefaldende kunst, som Michael Kvium eller Kenneth Willardt. – Jeg kan godt lide kunst, der provokerer og kan rykke egne grænser. Det giver lidt modspil til alt det pæne her. Faktisk synes jeg, at huset stadigvæk er alt for poleret, og det er lige før, at jeg render rundt med støvsugeren og knalder den ind i dørkarmene. Her skal være plads til fejl, til at leve, og til fester og gæster, slutter Cristina Vising. 

Billedtekster

01+02. Man taber næsten pusten,når man træder direkte ind i den store hall med et helt fantastisk stukarbejde. Den oprindelige plan var at skabe høje paneler, men fordi rummet var så stort, gav det bedre mening at lave stuk fra gulv til loft. Cristina har selv tegnet stukken, mens stukkatør Peter Møller har hjulpet med at udføre arbejdet. Det viste sig, at være en udfordring, da ingen af de tre vægge er ens, og målene gik derfor ikke op til at starte med. Selve møbleringen i hall’en er helt enkel bestående af Lufthavnssofaen designet af Poul Kjærholm, Svanen designet af Arne Jacobsen og et marmorbord fra Gubi. Vasen er en gave fra en ven, købt i Frankrig. På væggen hænger en collage med Warhol plakater, medbragt fra en rejse til Miami. 

03. Cristina har selv tegnet trappen, der fører fra den imponerende hall op til første sal. Ønsket var en enkel men elegant trappe med trin af egetræ. 

04. Den antikke vasenåede en af Cristinas venner at købe lige foran næsen på ferie til Frankrig. Men hvad Cristina ikke vidste var, at vasen var en gave til hende, og den blev nænsomt slæbt med hjem i håndbagagen. Det lille sidebord i grønt marmor er fra Gubi. 

05+06. Sildebensparkettet, den svungne trappe og den imponerende stuk går op i en højere enhed i familiens store hall. Stukken er designet og udført i samarbejde med stukkatør Peter Møller. Sammen har de skabt et smukt mønster af spejlfelter med akantusblade på hjørner og monogram i center. 

07. Indgangspartiet til det store køkkenalrum er mindst lige så imponerende, og man fornemmer, hvor højt der er til loftet. Nogle vil måske kalde stukarbejdet et vovet valg. Men ifølge Cristina kan hun godt lide at være modig og gå planken ud, når det gælder indretning. 

08+09. Den imponerende stuker en smuk kontrast til de mørke køkkenelementer i massiv røget eg. Loungestolen fra Norr11 titter frem, og afslører at det nye køkken ikke kun er til madlavning men også til hygge og samvær. 

10. Cristina var ikke i tvivl om, hvordan hun skulle indrette køkkenet, og hun har derfor selv tegnet det og fået en snedker til at udføre det. Alle elementer er lavet i massiv røget eg, mens bordpladen er grønt ’Verde Alpi’ marmor fra Borderstone. Familien har ofte mange gæster, så der er derfor valgt dobbelt af både opvaskemaskiner og kogeblus. Som en helt særlig detalje er kogesektionen med kogeblus placeret i karnappen.  

11+12. I køkkeneter der lavet et mere enkelt men ikke desto mindre meget flot stukarbejde. Fra køkkenet er der åben adgang til spiseafdelingen, hvor en stukroset indrammer Koglen meget smukt. Stolen i cognac farvet læder er fra Normann Copenhagen og den første i rækken. 

13+21. Bordpladen fra Borderstoneer en grøn Verde Alpi marmor, der giver en flot effekt til det store køkkenalrum. På væggen hænger en plakat af Kenneth Willardt, som Cristina er eneforhandler for i de nordiske lande.   

14+18. Spisebordetfra Brdr. Andersen købte parret, da de flyttede ind i deres tidligere hus, hvor de nåede at bo i 16 år. Cristina kan godt lide den enkelthed, som Syverstolene skaber, men hun drømmer alligevel om nogle nye og helt anderledes stole. Gardinerne er syet hos Gittes gardin entreprise.

15. Et indbydende stillebenaf Murano glas og arvestykker fra Cristinas mormor er samlet på et fad på spisebordet. Murano vaser og skålene er fundet på Instagram hos bl.a. @Vintage 415 og @Igenibrug.

16. I vindueskarmen pynter en blomstret lampeskærm og en glasvase fundet hos Igenibrug i Helsingør. Den lille Bing & Grøndahl skål er en gave fra Cristinas svigermor.  

17. På endevæggenhænger et stort maleri af Kvium, der sørger for dybde og kant i den store lyse spiseafdeling. Cristina fortrækker enkle rene møbler, men kunsten skal helst provokere og brage igennem. 

19. Kuberne i messinger Cristinas eget design, som hun fik produceret, da hun fik ideen til anderledes vægudsmykning. Gardinerne i grå hør er syet hos Gittes gardin entreprise, mens den rosa loungestol er fra Gubi. 

20. En farverig og indbydende collageder vidner om Cristinas svaghed for farverige accessoires og provokerende kunst. Glasvaserne er fra Igenibrug i Helsingør, mens den bolchestribede skål er Cristinas bedste arvestykke fra hendes mormor. Kunstbøgerne omhandler bl.a. Kvium og Mario Testino. Den lille bronzeskulptur er en gave fra Cristina til hendes mand. 

22. I de to vitrineskabefra Lindebjerg design, har Cristina udstillet sin store glassamling. Der er en smuk blanding af gamle vintage glas fundet på loppemarkeder og via Instagram, samt glas som Cristina har arvet af sin mor. 

23. Vitrineskabene gemmer påen smuk blanding af gamle vintage glas fundet på loppemarkeder, og via Instagram, samt glas som Cristina har arvet af sin mor. De lyserøde er f.eks. fundet hos fleafix.dk.

24. Cristina Visinghar været mange år i reklamebranchen som grafiker og bureauchef, men gik for et par år siden selvstændig med firmaet Ta-daa, da hun havde alt for mange kreative ideer, hun gerne ville udleve. I hendes job som indretningsdesigner indretter hun for private og erhverv, og designer forskellige accessoires til hjemmet, som man kan købe via hendes hjemmeside Ta-daa-dk. 

25. Den gamle kaminvar desværre for medtaget til at overleve ombygningen, og valget faldt i stedet på en gaspejs med kig fra både stue og spisestue. Øverst pynter et kunstværk lavet af latex dyppet i balloner med sjove former, fundet hos Retro og livsstil, en lille butik på Frederiksberg. Bemærk dørporten af stuk der smukt indrammer indgangen til spisestuen.

26+27. Den lille stueer et gennemgangsrum, og her er sofaen bevidst sat midt i rummet, så man bliver fristet til et lille hvil, når man passerer rummet. Sofaen er fra Gubi, gulvtæppet er fra Garant, konsolbordet fra Handvärk, mens billeder er fra Kenneth Willardt. Puderne er gamle vintage frontstykker fra et loppemarked i Paris, der er syet om.  

28. Der er et flot view gennem stuerne og ned til spiseafdelingen i køkkenalrummet. I loftet ses en lille flok kolibrier i stukken, en ide som Cristina fik, og som er lavet af stukkatør Peter Møller. På væggen hænger en fotoplakat af Kenneth Willardt.

29. Cristina skrev en dag Kaningris ned på en post-it, og hun aner ikke hvor den ide kommer fra, men vidste bare at hun ville have den produceret hos sin stukkatør. Figuren er en af en serie, som alle kan købes i et begrænset udvalgt hos Ta-daa.dk. 

30. I stuener der indrettet en hyggelig zone med et rundt bord og fire loungestole. Her bliver der spillet kort med venner og familie. Bordet fik Cristina speciallavet af en italiensk leverandør, som hun mødte på en messe, stolene er fra Sofakompagniet, gulvtæppet fra Garant og puderne fra Ikea. De to lamper med rosa skærm fra Design by Us mens pendlen er designet af Vilhelm Lauritzen. 

31. Bagerst i stuenpryder en stor sofa fra BoConcept, som Cristina fik speciallavet i en længde, der passede til rummet. Billederne er lavet af Kenneth Willardt.

32. Det kræver en kreativ og fantasifuldhjerne at kunne skabe så imponerende detaljer som på trappegelænderet og stukken på væggen, og det har Cristina heldigvis. Hun har selv stået for det visuelle og har tegnet trappen og stukken selv. 

33 Stukkenfungerer som et kæmpe kunstværk i den store hall, og man drages af de mange smukke detaljer. Cristina har designet og sat stukken op i samarbejde med Stukkatør Peter Møller. De har lavet et smukt mønster af spejlfelter med akantusblade på hjørner og monogram i center. Det var et kæmpe puslespil, der skulle gå op, fordi de tre vægge ikke var lige store. Men efter mange fejltagne forsøg fik de til sidst knækket koden. 

34+36. Soveværelseter stort, så Cristina har ikke sparet på tekstiler og bløde møbler her. De fleste i en varm og rar beige-grå nuance. De runde loungestole er fra Sofakompagniet, Puder og sengetæppe er syet hos Gittes gardin entreprise, pendlen er fra 30erne og fundet hos Vintage415 på Instagram. 

35. Over sengenhænger ti kunstværker fra bl.a. Michael Kvium og Christian Lemmertz. Spejlene er fundet hos &Tradition, mens puder og sengetæppe er syet hos Gittes gardin entreprise. Tæppet er fra Garant, og de to puffer fra Sofakompagniet. 

37. Cristina har en svaghedfor Murano glas, og samler på vaser, skåle og lamper lavet i det italienske glas. Her en lille lampe i rosa glas fra Igenibrug i Helsingør. Som sengeborde bruges Gubi’s marmor sideborde. 

38. Det store badeværelsepå første sal var tidligere en gammel stue. Der blev efterfølgende lavet en dør fra soveværelset og ind til det nye badeværelse. Her blev der plads til to badekar, en sjov ide, som Cristina syntes, at det store rum lagde op til. For at køre stilen ud, er der ligeledes to brusere og to håndvaske. Badekarrene er fra Bad & Stil, armaturet fra Vola og fliserne fra Flise Bent. Pendlen ”Orb” er fra Bolia, og billedet er fra terry o’neill

39+45. I brusesektionen er der anvendt røgfarvet spejl, da Cristina synes, at det tilføjer varme til rummet. Armaturet er fra Vola, og de to puffer er fra Sofakompagniet. 

40. Messing og røget egetrægår op i en højere enhed på badeværelset. De to badeværelsesmoduler har Cristina selv tegnet og fået en snedker til at lave dem. 

41. Smukke detaljer i brusenicheni form af messingarmatur fra Vola og marmorflader på vægge og gulv. Fliserne er fra Flise Bent, ligesom sæbeholderen i marmor, som Cristina har designet. 

42. Den elegante sæbeholder har Cristina selv designet, og fået produceret. Den kamuflerer shampooflaskerne i plastik og har riller på undersiden, så vandet kan løbe fra.

43. Som en skøn detaljeer der lavet to separate badmoduler med håndvask, hver indrammet med en flisevæg. Cristina selv tegnet og fået en snedker til at lave dem. Messingspejlene er fra Nordal

44. Messing, røget eg og marmorgår smukt i spænd sammen på det nyrenoverede badeværelse. Fliserne er fra Flise Bent. 

46. Grab your gun.Cristina har en svaghed for neon og har lavet tre forskellige neonskilte, her en revolver, der pynter på kontoret. Neonskiltene kan købes via Ta-daa.

47. Teenageværelset til parrets yngste datter er indrettet i samme lyse neutrale toner som resten af huset. Gardinerne er syet hos Gittes gardin entreprise. 

48. Cristina har en svaghed for neonog har lavet tre forskellige neonskilte, her en diamant, der pynter på teenageværelset. 

Kontaktoplysninger

TA-DAA!

Cristina Vising-Swartz

+45 20 25 03 03

Info@ta-daa.dk

Ta-daa.dk

Tekst af Mette Kirstine Brinch, Styling Rikke Graff Juel, Foto Christina Kayser O.